Moja férová voľba

Nevládna nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko na jeseň 2020 spustila  kampaň, ktorá má podporiť povedomie slovenskej a českej verejnosti o systéme certifikácie Fairtrade a hodnotách, ktoré reprezentuje. Tými sú predovšetkým spravodlivá odmena za prácu, zákaz detskej a nútenej práce a pestovanie šetrné k životnému prostrediu. Kampaň symbolicky štartuje pri príležitosti Svetového dňa dôstojnej práce.

Tváre kampane

Herečka Zuzana Kronerová a cestovateľ a spisovateľ Ladislav Zibura vo videoklipoch a v obrazových materiáloch predstavujú hlavnú podstatu Fairtrade: to, že systém podporuje farmárov z Latinskej Ameriky, Afriky a Ázie, že im dáva možnosť uživiť sa v dôstojných podmienkach vlastnou prácou a pomáha im rozvíjať ich podnikanie. „Nie je mi ľahostajné, že aj v dnešných časoch je úplne bežné, že pestovatelia konvenčnej kávy nedostávajú za svoju úrodu zaplatené ani toľko, aby pokryli náklady na výrobu alebo že kakao v západnej Afrike stále zberajú dva milióny detí zapojených do nelegálnej práce,“ vysvetľuje svoje zapojenie sa do kampane Zuzana Kronerová.

Ladislav Zibura miluje kávu a ak si na nej chce pochutiť, chce vedieť, že si ju nevychutnáva na úkor chudoby pestovateľov: „Fairtrade vnímam ako farmársky trh na diaľku. Viem, že nakupujem od pestovateľov, ktorí svoju prácu robia dobre – a zároveň mám istotu, že sú za ňu slušne zaplatení. To je pre mňa návrat ku koreňom etického obchodu.“ Ladislavovi Ziburovi sa zároveň páči možnosť väčšieho vedomia pôvodu a prepojenia ľudí: „Vďaka Fairtrade pestovatelia dostávajú nielen slušne zaplatené, no zároveň vidia, že na nich zákazníkom záleží. Zákazníci zasa vedia, v akých podmienkach ich obľúbený produkt vznikal. A presne v tomto prepojení ľudí medzi kontinentmi vidím veľký zmysel.“

Hlavné tváre kampane Moja férová voľba nafotil fotograf František Ortmann, držiteľ niekoľkých ocenení Czech Press Photo.

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením FAIRTRADE tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu (takzvaných rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít, a to na základe demokratického rozhodovania.

Pokiaľ sa zaujímate o udržateľnú spotrebu a chcete sa zapojiť do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálnych sieťach a prihláste sa na odber nášho newslettera.